January 16, 2018

Cerita Pendek Cabaran Sebagai Perunding Harta Pusaka.

Kerjaya sebagai perunding harta pusaka ini bukan-lah tugasan yang mudah. Ada masanya menyeronokkan berjumpa dengan pelbagai jenis orang. Ada masanya, pening kepala kita dibuatnya. 😄 Ia pengalaman yang berharga dan tidak ramai orang dapat merasainya.


Cabaran Sebagai Perunding Harta Pusaka di Malaysia


Fact-finding. Bukan semua orang mahu bercerita tentang ahli keluarga mereka. Ada yang gembira, ada yang sedih, ada yang prihatin, ada yang buat tak tahu ajer dan ada juga yang mengelirukan! 

Ok, begini, ada banyak instrumen pengagihan harta yang boleh kita gunakan, malam ni aku nak cerita tentang instrumen Wasiat.

Wasiat adalah dokumen bertulis yang menyatakan hasrat agihan 1/3 harta kita kepada BUKAN ahli waris kita atau untuk urusan kebajikan seperti berwakaf. Ia juga adalah hasrat kita tentang bagaimana harta kita hendak diagih uruskan selepas kita tak ada. Selain itu, yang paling penting adalah senarai HUTANG2 kita yang perlu dijelaskan bila kita sudah tiada nanti. Dari sumber mana nak bayar hutang ? Siapa yang nak bayar ? Anak ? Isteri ? Emak ? Abah ?

Dalam dokumen itu-lah kita akan lantik Wasi iaitu pentadbir yang akan mewakili kita mengagihkan harta pusaka kita kepada ahli waris. Kalo tak ada pentadbir macam mana? Boleh jer lantik Pentadbir, tak ada masalah, cuma, masalah yang mungkin akan timbul adalah kesefahaman ahli waris untuk menguruskan harta pusaka simati. Selalunya ahli waris akan fikir berapa dia dapat dari harta simati, ada dia pikir berapa hutang si mati yang belum di bayor? ilekkkk ! Kalo ada pun jarang-jarang ataupun, tak tahu or buat2 tak tahu. 

Di dalam dokumen Wasiat tu, parts yang paling penting adalah HUTANG, ingat ya. (Ada 8 kandungan penting dalam dokumen tu, malam ni aku share 1 dulu). Aku selalu ingatkan diri aku agar hutang2 perlu dijelaskan segera. Begitu juga nasihat yang sama aku berikan kepada prospek dan client. Jika ada baki harta selepas agih kepada ahli waris, wakafkan-lah ia untuk saham akhirat yang akan membantu kita disana nanti. Insya Allah. 

Buat wasiat ni banyak manfaatnya, ia memudahkan urusan ahli waris dan juga urusan kita di sana hendaknya. Contoh banyak dalam drama TV tu, kerana tanah sekangkang kera, habis lebur porak peranda dibuatnya. Kalo dulu tak tahu, sekarang mike dah tahu lepas baca cerita pendek ni, so, moh ler kita start deraf wasiat kita yer. Paling tidak pun share-lah post ini dengan kawan-kawan. Sebab masih ramai lagi di luar sana yang tak tahu tentang pentingnya perancangan harta pusaka. 

HUTANG no #1 perlu dijelaskan. Ingat tu yeop, jangan kata teman tak khabor mike !

Ok-lah, itu sahaja untuk malam ini. 

Wallahu a'lam

No comments: